Tomasz Siemieński Tomasz Siemieński
3206
BLOG

Ruszył Euronews po polsku

Tomasz Siemieński Tomasz Siemieński Polityka Obserwuj notkę 30

A ja ruszyłem do Lyonu, do nowej pracy. W perspektywie przeprowadzka. A na razie – pasjonująca, chwilami zaskakująca, a chwilami jeszcze co nieco zabawna praca nad tworzeniem polskiej wersji tej telewizji informacyjnej. Zobaczymy, dokąd nas ten eksperyment zaprowadzi. 

Najpierw jednak dwa słowa o Polskim Radiu, z którym przeżyłem, jakby nie było, długą dziennikarską przygodę. Zakończyłem współpracę z radiem z pełną świadomością, że wiele się podczas tej współpracy nauczyłem, i że miałem w tym okresie wielką swobodę rozwijania swojej dziennikarskiej działalności, z korzyścią na pewno dla mnie i – mam taką nadzieję – również dla radia.
 
A teraz – nowa przygoda, czyli Euronews po polsku!
 
Niewielka na razie polska redakcja pracuje tu w Lyonie już od kilku tygodni. Nadajemy od 1 lipca. Wiem, że pojawiły się już w różnych miejcach krytyczne uwagi od tych telewidzów, którzy nie mogą trafić na polską wersję naszych programów. Dlatego wyjaśniam natychmiast, co się dzieje.
 
Jeśli zatem na polskim kanale Euronews traficie na głos opowiadający jakieś pasjonujące historie ze świata, ale w języku angielskim, to wedle starej formuły: „Prosimy nie regulować odbiorników”. Prosimy zwłaszcza o nie rozbijanie dekodera młotkiem i o nie wyrywanie anteny satelitarnej z dachu. Należy w takiej sytuacji po prostu cierpliwie poczekać.
 
Polska wersja Euronews jest nadawana na razie w dni powszednie, od godziny 17 do północy (a tak naprawdę to kilka minut dłużej, bo serwis północny jest jeszcze po polsku). W tych godzinach tylko serwisy newsowe co pół godziny są w języku polskim. Magazyny biznesowe, informacje sportowe, programy kulturalne między serwisami są na razie jeszcze po angielsku. I w języku angielskim są również nadawane wszystkie programy poza podanymi wyżej godzinami.
 
Wszystko to na razie, bo cała firma stara się bardzo o to, by powstała pełna polska wersja Euronews, nadająca, jak w pozostałych 10 językach tej telewizji, przez całą dobę i we wszystkie dni tygodnia.
 
Nie będę zmieniał tytułu mojego blogu, ale czuję, że teraz będzie w nim teraz trochę mniej „z Francji o Francji” i trochę więcej „nie tylko”. To nieuknione, bo w nowej pracy przechodzą przez nasze ręce newsy z całego świata. To ciekawy punkt widzenia na świat – odpadają psy przejechane na drogach Francji, Polski i wszystkich innych krajów świata, odpadają śmieszne pojedynki słowne drugorzędnych polityków potrzebujących reklamy. Pozostaje to, co tworzy prawdziwe drżenie naszej planety, jej poskórne wibracje, które mogą przerodzić się w trzęsienia ziemi albo – wręcz przeciwnie – w kojącą ciszę.

Do niedawna - korespondent Polskiego Radia we Francji. A teraz - zapraszam do polskiego portalu Euronews: http://pl.euronews.com/ i do naszego fejsbuka: http://www.facebook.com/euronewspl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka